پروژه "مده‌آ " سناریوی جدید جنگ نرم در ایران

خبرگزاری فارس: پروژه "مده‌آ " (medea) سناریویی است که بعد از پروژه "آژاکس2 " در دستور کار قرار گرفته و توسط عوامل داخلی و با پشتیبانی تمام عیار خارجی در حال اجراست، مده‌آ داستان دختر پادشاهی است که عاشق دشمن پدر خویش می شود..

به گزارش خبرگزاری فارس،امروزه در دنیای سیاست اصطلاحاتی را می شنویم که ریشه در ادبیات و افسانه های کهن بشر دارد، اصطلاحاتی نظیر پاشنه "آشیل، چشم اسفندیار، اسب تروآ، عملیات آژاکس، برگ درخت زیگفرید ".
این اصطلاحات ریشه عمیق تاریخی در ادبیات و فرهنگ عامه دارد و در حقیقت آموزه‌ها و رسومات کهن همان آموزه‌ها و دکترین‌های بنیادی در زندگی جاری انسان‌هاست.
تراژدی‌ها نیز از این دسته هستند و به عنوان آموزه‌ها و رسوماتی کهن، زیربنای تجاربی می باشند که حیات و زندگانی امروزین را هم در بر می گیرند و از این جهت می‌توان به عنوان دستورالعمل هایی برای امروز و آینده نیز به آنها نگریست.
زمانی که سیاستمداری می‌گوید پاشنه آشیل دشمن فلان مسئله است در واقع در یک جمله یک راهبرد استراتژیک را معرفی می کند تا همگان برای پیروزی به آن تاسی جویند.
شاید زمانی که نخبه های سازمان های جاسوسی آمریکا، C.I.A و اینتلیجنس سرویس انگلستان نام عملیات آژاکس ( نام نمایشنامه‌ای تراژیک سوفوکل تراژدی نویس شهیر یونانی) را برای طرح براندازی دولت دکتر مصدق انتخاب می نمودند تصور نمی‌کردند که روزی فرا رسد که ایرانیان بتوانند در ضدبراندازی های نرم به روش آنان دست پیدا کرده و ضد استراتژی آنرا بکار ببرند.
زمانی که تراژدی پارسیان که داستان چگونگی سقوط و شکست امپراطوری پارسیان است درست سه ماه پیش از جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان بر مجموعه "تئاتر شهر شکسپیر " شهر واشنگتن به صحنه رفت کسی تصور نمی کرد سه ماه بعد همان سناریو را به اجرا گذارند.
در حال حاضر سناریوی ثانویه ای بعد از پروژه "آژاکس2 " در بیست و دوم خرداد 1388 تحت عنوان مده‌آ (medea) در دستور کار دشمن قرار گرفته و توسط عوامل داخلی و با پشتیبانی تمام عیار خارجی در حال اجرا و پی گیری می باشد.
مده‌آ نام نمایشنامه ای از اروپپد، تراژدی نویس یونان قدیم است.
"مده‌آ داستان دختر پادشاهی است که عاشق دشمن پدر خویش می شود، دشمنی که به کشور پدرش آمده تا پوست قوچ طلایی که مظهر نیرو و قدرت خاصی برای کشور پدرش می باشد را از وی گرفته و یا برباید.
مده‌آ که از جادوگری نیز بهره مند می باشد عاشق جیسون می شود و در این مسیر به جیسون کمک می کند، روغنی به وی می دهد تا جیسون بر بدن خویش مالیده تا نفس اژدها وی را نسوزاند.
هنگامی که که سربازانی که از دندان های اژدها به وجود آمده اند به تعقیب جیسون و گروهش که با کمک مده‌آ و برادرش پوست طلایی را دزدیده اند می آیند مده‌آ ابزاری را به جیسون می دهد تا آن را به میان سربازان انداخته و باعث می‌شود که سربازان با خودشان مشغول جنگیدن شوند.
در پایان مده‌آ وقتی پدر خویش را به همراه سپاهیانش در تعقیب خود و جیسون می بیند با بی رحمی تمام برادر خود را نیز می کشد و هر تکه ای از آن را بر سر راه پدر می افکند و پدرش را به این وسیله معطل می کند تا بتواند با عشقش جیسون فرار کند، زیرا او از پادشاه یونانی خوب آموخته است که می توان یک مرد را به وسیله فرزندانش به خوبی تحت تاثیر قرار داد. "

تراژدی مده‌آ با موسیقی ایرانی
مده‌آ اخیراً توسط خانم آنت بنینگ ( عضو آکادمی اسکار که پیش از انتخابات برای دیدار با هنرمندان ایرانی به کشورمان سفر کرده بود!) در جشنواره بین المللی تئاتر شهر لس آنجلس به صحنه رفت و آنت بنینگ نیز نقش مده آ را در این نمایشنامه ایفا کرده و گروه هنرمندان ایرانی نیز در روز پنجم سفر خود بنا به دعوت آکادمی اسکار به دیدن این نمایشنامه رفتند.

تحلیل تئاتر سیاسی
بر اساس این سناریو چنانچه شیفتگان غرب حاضر باشند که جلای وطن سیاسی (خارج شدن از چارچوب نظام، طرح خروج از حاکمیت و نظام) نمایند به این ترتیب برای آنکه از عواقب پیگرد نظام مصون بمانند و از دیگر سو به قدرت دست پیدا نمایند آماده خواهند بود تا ثمره و فرزندان انقلاب را در این راه قربانی نمایند.
تاکنون شاهد بوده ایم این گروه سعی کرده‌اند از تمام ظرفیت های انقلابی بر علیه اصل انقلاب سوء استفاده کنند.
نخست انجام جرم بزرگ شایعه تقلب و زیر سوال بردن صحت انتخابات و خدشه دار کردن دستاورد عظیم مشارکت حداکثری 85 درصدی.
دوم، ضربه به نماز وحدت بخش و دشمن شکن جمعه به عنوان مانور سیاسی هفتگی.
سوم، سعی در انحراف روز قدس به عنوان به عنوان نماد مبارزه با صهیونیسم بین الملل و حمایت از ملت مظلوم فلسطین.
چهارم، استفاده از شعارها و رفتارهای سیاسی و مبارزاتی انقلابی در راستای مبارزه با اصل انقلاب و به کارگیری تز مذهب علیه مذهب در چارچوب انقلاب علیه انقلاب و ساختن مسجد ضرار و پروژه آخر سناریوی 13 آبان سبز که سالروز تسخیر سفارت کودتا بوده است.
عوامل اجرایی که در پروژه مده‌آ به عنوان صحنه گردان دوران بعد از انتخابات دهم بوده اند شامل بسیاری از زنان سیاسیون و هنرمندان در داخل و خارج هستند و نکته ای که یکی از مدعیان پیروزی در انتخابات نیز در گفتار خویش به آن اشاره نموده، نقش فعالیت های هنری در این جریان ها بوده است.
پروژه مده‌آ چند محور اصلی دارد که از جمله آنها می توان به ایجاد شیفتگی در طرف مقابل برای جذب و وارد شدن به جلای وطن (شامل خروج از کشور، خروج از حاکمیت) اشاره کرد.
در فاز دوم، افراد در هر دو حالت، برای جذب و پشتیبانی توسط عامل جذب و یا عدم پیگرد توسط حاکمیت، حاضر خواهند بود از نزدیک ترین افراد و داشته های نظام به عنوان ثمره ها و فرزندان انقلاب، برای زمین گیر کردن مجموعه انقلاب، نظام و مسئولین استفاده کنند.
دشمن در آن زمان (جیسون در نمایشنامه) به خوبی از این مسئله بهره برده و تا حد ممکن آنان را وادار خواهد کرد تا این ثمره ها و فرزندان را برای خلاصی خود و یا ارضا شدن نفرت خویش، قربانی کنند و با این وسیله هزینه انقلاب و نظام اسلامی را بالا ببرند.
زنان به عنوان محور عملیات سایه و بعضاً آشکار، به خوبی در این سناریو به کار گرفته می شوند.
در حوزه خارجی بساری از زنان در گروههای هنری، فرهنگی و سیاسی در این چارچوب قرار گرفته اند، از سیاسیون می توان به شیرین عبادی، ژیلا بنی یعقوب (برنده جایزه جهانی آزادی بیان سال 2009) اشاره کرد.
در حوزه هنری، به شیرین نشاط سازنده فیلم زنان بدون مردان که روایتی از نقش زنان در جریان کودتای 28 مرداد 1333 در راه دموکراسی است و شبنم طلوعی در فرانسه می توان اشاره نمود.
اساساً نقش زنان در موضوعاتی از این دست هم در تاریخ اسلامی و هم در ایران مسبوق به سابقه است، "جعده " همسر امام حسن (ع) و قاتل ایشان نقش مده‌آ گونه دارد.
در تاریخ معاصر ایران نیز می توان به مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه اشاره کرد که علیه امیرکبیر کودتای نرم را ترتیب داد.
از دیگر نمونه ها نیز می توان به اشرف پهلوی و نقش وی در متقاعد کردن شاه برای انجام کودتا علیه دکتر مصدق سخن به میان آورد.
خط اصلی پروژه مده‌آ این نکته اساسی است که مردان را از طریق فرزندان بهتر می توان تحت تاثیر قرار داد.
مرد هم می‌تواند مصداق شخصی داشته باشد و هم مصداق حقوقی و معنایی بیابد.
به عبارتی می توان از یک دولت و نظام تشبیه به مرد نمود و ثمره ها و دستاوردهای آن نیز می تواند به مثابه فرزندان آن تعبیر نمود.

/ 7 نظر / 5 بازدید
یارآشنا

این همه آتش خدایا شعله اش از گور کیست؟ شهوت این بی نمازان، نشئه ی انگور کیست؟ پرده دانان طریقت در صبوری سوختند این صدای ناموافق زخمه ی تنبور کیست؟ شیخ بازیگوش ما از بس مرید خویش بود عطسه ای فرمود و گفت این جمله ی مشهور کیست! پنج استاد حقیقت حرف شان با ما یکی ست راستی در پشت این دستورها دستور کیست؟ آب نوشان ادّعای خضر بودن می کنند رنگ پیراهان اینان وصله ی ناجور کیست؟ دست این پاسور بازان هر که دل را داد باخت دوستان چشم شما در انتظار سور کیست؟ دین و دل دادند یارانم در این شرب الیهود شیخ ما در باده گم شد ، مست ما مستور کیست؟ این که خضرش خوانده اید، اسکندر مقدونی است این که دریایش لقب دادید چشم شور کیست؟ این که بر آن گوش خود بستید، صور محشر است این که شیطان می دمد دائم در آن شیپور کیست؟ آن که می زد روز و شب پیوسته لاف اختیار این زمان ترس از که دارد؟ این زمان مجبور کیست؟ بعد طوفان جز کفی در کیسه ی امواج نیست شاه ماهی های این دریا ببین در تور کیست! « شعر از استاد قزوه »

یارآشنا

مرد هم می‌تواند مصداق شخصی داشته باشد و هم مصداق حقوقی و معنایی بیابد. به عبارتی می توان از یک دولت و نظام تشبیه به مرد نمود و ثمره ها و دستاوردهای آن نیز می تواند به مثابه فرزندان آن تعبیر نمود. [گل]

جلیلی

سلام مطلبتون جالب و تامل برانگیز و قابل استفاده بود اگر لطف می کردید سند این تحلیل رو هم ذکر می کردید عالی می شد متشکرم

(طهورا)

سلام علی من التبع الهدی باکی نیست . اگر آنان جعده و عایشه های زمان را به میدان میاورند تا "افسانه مده آ " را به روی صحنه حقیقی بیاورند ما نیز گلمان را از خاک پای بانوی بزرگ اسلام فاطمه جان(س) و دختر بزرگوار و دلیرشان زینب(س) ...تا برسد به بانوی ایران فاطمه معصومه(س) برداشته اند و اگر لازم باشد در راه ولی برحق خدا "م ح م د" و نائب برحقش سید علی خامنه ای عاشورا یی دیگر را رقم خواهیم زد تا دین خدا باقی بماند. " امیری حسین و نعم الامیر " [گل]

سیاوش

ظاهرا شما هم از شاگردان آقای حسن عباسی هستید. یکی از سرگرمیهای من گوش دادن به صحبتهای این استراتژیست بود. ظاهرا کمی تئوریهای ایشان ارتقا پیدا کرده چون قبلا با نگاه کردن هری پاتر و 300 توطئه کشف می کرد.